Αν οι τοίχοι μιας πόλης γεμίσουν με εικόνες που μεταφέρουν μηνύματα αφυπνηστικά πως θα αντιδράσουν οι περαστικοί θεατές;

Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Εικόνες που εξελίσσονται σε Μοτίβα

Το Σκεπτόμενο Αντικείμενο είναι μια προσπάθεια θεωρητικής κυρίως προσέγγισης ενός εύκολου και δημιουργικού τρόπου να επικοινωνήσει ο πομπός με το δέκτη, αλλά και πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ακόμα και την όποια παρεμβολή ανάμεσά τους και κυρίως χωρίς το μήνυμα να γίνει άμεσα αποδεκτό από τρίτους.

Μπορεί η Street Art και το Social design να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας καλύτερης δημοκρατίας;

Σκέφτηκα πως τα μοτίβα είναι ο,τι καλύτερο αφού μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διακοσμητικούς λόγους καλύπτοντας οτιδήποτε, υφάσματα, τοίχους, αντικείμενα, περιτυλίγματα. Σε όσους κινήσουν την περιέργεια αποκαλύπτουν πολλά περισσότερα από την πρώτη εικόνα που παρουσιάζεται επιφανειακά. Η εικόνα πολλαπλασιάζεται και χάνει το αρχικό της νόημα μπερδεύοντας τον θεατή. Το όποιο μυστικό μήνυμα προστατεύεται και αποκαλύπτεται μόνο όταν οξύνεται η παρατηρητικότητα.


Η προσπάθεια μου αποσκοπεί στη δημιουργία εικόνων, η κάθε μια από τις οποίες θα πολλαπλασιάζεται διαδοχικά και θα μετατρέπεται σε μοτίβα-patterns, τα οποία θα εφαρμόζονται σε καθημερινά αντικείμενα. Αυτές οι συνθέσεις θα εμπλέκουν το αντικείμενο σε ένα παιχνίδι συγκάληψης - αποκάλυψης του αρχικού μηνύματος που θα φέρει η πρωταρχική εικόνα, το οποίο θα σχετίζεται με κάποιο είδος κριτικής κοινωνικής προσέγγισης, ακόμη κι όταν μοιάζει να χρησιμοποιείται μόνο για διακοσμητικούς - αισθητικούς λόγους. 
Ξεκινώντας από έναν προβληματισμό που θα σχετίζεται, όπως είπαμε, με την αρχική εικόνα, την εξέλιξη της, τη σχέση της με τα παραχθέντα μοτίβα αλλά και με το αντικείμενο ή το περιβάλλον επάνω στο οποίο τελικά θα εφαρμοστούν, η όλη διαδικασία συμπυκνωμένη στο τελικό ορατό αντικείμενο εφαρμογής στοχεύει στο να προσφέρει εναύσματα για κοινωνικό προβληματισμό μέσω της εικόνας. Γι αυτό το λόγο δίνω και τον τίτλο της εργασίας μου "Το Σκεπτόμενο Αντικείμενο". Ένα καθημερινό αντικείμενο που εκτός από τη χρηστική του ιδιότητα και το καθορισμένο του σχέδιο και μορφή, μέσα από την εφαρμογή των συγκεκριμένων μοτίβων, θα επιφέρει και ένα είδος πνευματικής συλλογιστικής.


 Η πρώτη ονομάστηκε American Dream. Μια εικόνα στην οποία παρουσιάζεται το τίμημα που πληρώνει ο σύγχρονος άνθρωπος. Στόχος μου ήταν να απεικονίσω όσο το δυνατόν καλύτερα τα στοιχεία που λάμβανα παρακολουθώντας κανάλια όπως το CNN και επεξεργάζοντας τα με κριτικό τρόπο ως προς την διεθνή πραγματικότητα. Ειδήσεις που καίνε, ιμπεριαλιστική πολιτική, διαφημίσεις, τρομοκρατία, καθώς ο λαός της δύσης συνεχίζει να καταναλώνει οτιδήποτε του σερβίρουν.







              
       Η δεύτερη εικόνα φέρει τον τίτλο "War for Oil", ύστερα από τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στη Λιβυή. Οι σημαίες της Κίνας και της Αμερικής συμβολίζουν τα γρανάζια των βιομηχανιών που συντηρούν αφού η πρώτη λόγω της ραγδαίας της ανάπτυξης της αποροφά το μεγαλύτερο ποσοστό πετρελαίου στέλνοντας τις τιμές στα ύψη, ενώ η δεύτερη προσπαθώντας να παραμείνει ηγέτιδα υπερδύναμη ξεκινάει συνεχώς πολέμους, με τη δικαιολογία εγκαθίδρυσης της Δημοκρατίας σε υποανάπτυκτες χώρες. Δημοκρατία προφανώς της κατανάλωσης, των μεταλλαγμένων προϊόντων και των ναών των αγορών.








         Η τρίτη σύνθεση που έχει τίτλο "We are all God's children", σχετίζεται με το θέμα των διαφορών μεταξύ των ανθρώπινων φυλών, επίκαιρο σήμερα με την έξαρση του μεταναστευτικού προβλήματος. Όμως τη λύση έδωσε ένα πολύ γνωστό μας προϊόν , ο θεός της καπιταλιστικής κοινωνίας, που λατρεύεται στο σπίτι κάθε οικογένειας : η coca cola. Oλοι λοιπόν οι άνθρωποι όσο πολύ και αν διαφέρουν μεταξύ τους έχουνε κάτι κοινό.  Όπως είχε παρατηρήσει κι ο Andy Warhol πως όσο πλούσιος κι αν είσαι δεν μπορείς να αγοράσεις καλύτερη κόκακόλα!








          Στη τέταρτη φωτογραφία με τίτλο "Pink Strikes Back" επιχειρείται η σύνδεση των cowboys (όπως στη ταινία Brokeback Mountain) με στοιχεία της αμερικανικής κοινωνικής συμπεριφοράς και ιστορίας. Τα σχήματα της σύνθεσης που θυμίζουν ψυχεδελια αναφέρονται στην εποχή του ’60, στα παιδιά των λουλουδιών δεν κατάφεραν να σταματήσουν τον πόλεμο επέτρεψαν όμως στα δικά τους παιδιά να τρώνε McDonald's. Οι πολίτες της Αμερικής που ήταν Ομοφυλόφιλοι λευκοί και μαύροι είχαν να αντιμετωπίσουν τρομερές αντιφάσεις κατά τη διάρκεια των κοινωνικών κινημάτων της εποχής. Το 2010 το φεστιβάλ υπερηφάνειας των ΗΠΑ διαδήλωσε απαιτώντας την ίση αντιμετώπιση των στρατιωτών που ήταν ομοφυλόφιλοι και αναγκάζονταν να το κρύψουν αφού μέχρι πρότινος απομακρύνονταν από το σώμα του στρατού. Μια εικόνα που πραγματεύεται την αμερικάνικη πατριαρχική υποκρισία εξελίσσεται σε ένα μοτίβο που στη τελική του μορφή έχει εξελιχθεί σε ένα σχήμα που θα λέγαμε πως με αστείο και τυχαίο τρόπο παραπέμπει στο διακοσμητικό παραδοσιακό κέντημα που συναντάμε σχεδόν σε κάθε Ελληνικό σπίτι.








          Η πέμπτη εικόνα με τίτλο "Agora" (επηρεασμένη από τη ταινία του Ισπανού σκηνοθέτη AlejandroAmenabar που πραγματεύεται την ιστορία της τελευταίας φιλοσόφου Υπατίας που δολοφονήθηκε από το χριστιανικό όχλο) έχει σχέση με την ιστορία του Ελληνικού πολιτισμού και αναφέρεται στη λεηλασία που δέχτηκε ο αρχαίος πολυθεϊστικός κόσμος από την βίαιη επιβολή της νέας Μονοθεϊστικής θρησκείας. Μαρμάρινες κολώνες σε διάφορους τύπους μπερδεμένες με αιγυπτιακές όπως τα ερείπια που συναντούμε συνήθως γύρω από πολλές χριστιανικές εκκλησίες χτισμένες πάνω σε αρχαίους ναούς. 








          Η έκτη και τελευταία σύνθεση με τίτλο "City" παρουσιαζει ένα φανταχτερό περίπτερο, το σήμα των Γιατρών του Κόσμου και τρείς μορφές μουσικών που επίσης έχουνε στυλιζαριστεί από άλλα μοτίβα. Το μοτίβο εξελίσσεται με τρόπο που μας θυμίζει πως όσο καλά και αν περνάμε οι ίδιοι γύρω μας δεν συμβαίνει το ίδιο. Σκοπός του ανθρώπου δεν είναι μόνο η πρωσοπική του ευημερία αλλά η συμμετοχή μέσα σε μια δίκαιη κοινωνία χωρίς αντιφάσεις.








ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ - POSSIBLE APPLICATIONS 









English Translation:


My effort intents in the creation of images, each of which will be multiply concecutively and will be applied in everyday objects.These will enroll the object in a game of conceal - reveletion of the principal message which will bring the primary effort,which will be related in a sort of social,even when it seems that it will be used in decorative - easthetical reasons.
Starting from a questioning, that we resemble as we said with the principal image,its development, its relation with the produced clothing, motifs, but as well with the subject or the environment in which will be finally applied. The whole process condensed in the final visible object of application aims to offer triggers for social concern ,via the use of image.For this reason,I title my search “The thinking object”, an everyday object that except its utility and its standard scheme and form, through the application of certain patterns will bring a kind of spiritual reasoning.

Many philosophers agree that art interacts with politcs. Part of the social awaken depends on designers and how they will use their power to deliver their creations and communicate their messages to the public.


The patterns can be used, usually in clothing, decorative fabrics or tapestry. Most of the luxury firms use a repetitive drawing in their tapestries, usually their logo, that is reflected in the minds of the spectators.
One part of this study,search ways of production and use of imaginery, patterns that will be used as a pictorial medium for our ultimate aims. The pictorial patterns are characterized for their crystallographic balance, from the initial repetitive elements that unify it seems that kind of symmetry is created. These forms are characterized from the emphasis that is given in the whole, since the same visual distances and colours prevail. The reflection that is produced, resembles a kaleidoscope. Many times the start ,the middle and the end are not distinct.

The patterns interests us as forms, because with their special manner can inject in an area hidden messages. The shrinking of the images and their multiplicationis a way to hide “the primary message”. The spectator receives only the aesthetic result. The hidden message intrudes invisible in the area and pollutes it, allowing the spectator to observe and interpet the image at will.
While with the repetition of every pattern in a surface, a similar impression is formed, whereas it doesn’t give the impression that you are for a while in a different enviromment. The image maker not only informs but create sentiments.

The analysis of decorative patterns, has been proved that it is a good source of information, that concerns the characteristics and the symbolic imaginery, that different civilizations use. It is proven that way that the patterns form a way of communication, that links a nation with its history. Is it possible to create another code of communication via the use of images, that could target many different groups simultaneously, even though they belong to different cultures?Could patterns eventually enroll in that project?
For my study I compose a row of images that I devellop to patterns. I created a copy of the primary image that I multiply another two times and I placed it horizontally and vertically. The continuation of the multiple reflections, can be continued forever, until the principal image, will shrunk in such degree, that will eventually disappear. I choose to suggest six images with different objects.

The new era reserves more challenges for the designers, as for the viability of the firms that already make efforts to handle the problems resulted from the interaction of the policy and the philosophy in the life of the consumers. The designers have instead of trying to catch up the development in history, to create them themselves. We lived the era of image,but now we have to understand that the image needs deeper meaning and the possibility of its direct involvement with the spectator has more possibilities to win the goal of its existence. The social designers must first of all persuade society, that the development of subjects in every sector, needs the combination of spirit and material, and certainly material tends to visualize in such a way that could lead every product in search of more owners than before. Even the in the time of globalization, the patterns applied in objects and products are capable to compose an arc of idealism, that over the years will maintain values and pieces of history that shouldn’t be lost.


1 σχόλιο: